Politik


Stærk økonomi og Herlev kommune som den gode arbejdsplads

Fundamentet for et stærkt lokalt velfærdssamfund er en solid økonomi. Socialdemokratiet har i mere end 50 år styrket Herlevs økonomi, sikret effektiv budgetstyring og gjort det muligt at holde en af landets laveste kommuneskatteprocenter i ro.

Den kommunale økonomi er stramt styret af statslige budgetregler, og derfor er lokal styring af økonomien vigtigere end nogensinde. Merudgifter på et område skal finansieres ved mindreudgifter på andre, og opbygningen af en velpolstret kommunekasse er afgørende for at kunne modstå udsving i de økonomiske konjunkturer og arbejdsløsheden. Socialdemokratiet er Herlevborgernes garant for økonomisk balance og penge til fremtidens velfærd.

Et stærkere, grønnere og smukkere Herlev

Finansieringen af fremtidens velfærd kan ikke alene sikres ved effektiv budgetstyring. Stigende udgifter til blandt andet ældre, sundhed, børn og voksne med særlige behov gør det nødvendigt, at sikre vækst i økonomien de kommende år. Socialdemokratiet vil sikre vækst til velfærd ved at lade byen vokse med flere borgere, samt en erhvervsudvikling med flere lokale arbejdspladser.

Udviklingen mod flere Herlevborgere vil primært ske i det gamle erhvervskvarter, og her vil en blanding af bolig, erhverv, daginstitutioner og en ny skole give indhold til en ny bydel. Vi skal skabe grønne og bæredygtige byrum med god mulighed for at borgere kan mødes og være aktive i fællesskab. For Socialdemokratiet er det vigtigt, at Herlev ikke alene bygges økonomisk stærkere de kommende år, men også grønnere og smukkere.

Respekt for medarbejdernes faglighed

Fremtidens velfærd vil kræve en stærk økonomi, men manglen på medarbejdere med de rette kvalifikationer kan blive en afgørende begrænsning for omsorgen for børn, ældre, syge og andre med behov for støtte. Socialdemokratiet vil skabe en mere decentralt ledet organisation, hvor ledere og medarbejdere i kommunale institutioner kan træffe fagligt begrundede beslutninger uden unødig indblanding. Kommunalbestyrelsen skal ikke detailstyre, men sætte politisk retning og klare mål, og forvaltningen skal være understøttende for den faglige indsats, der hvor borgere og medarbejdere mødes, fx i daginstitutioner, skoler og på plejecentre.

Mere frihed og selvbestemmelse til medarbejderne og deres samspil med borgerne skal på den ene side sikre størst mulig effekt af den medarbejderressource, vi har til rådighed, og på den anden side gøre Herlev til en attraktiv arbejdsplads, hvor vores medarbejdere har lyst til at arbejde i mange år, og mange nye medarbejdere har lyst til at søge deres næste job. Uden dygtige medarbejdere ingen velfærd.

På Miljø, Klima og Teknikområdet har vi i Socialdemokratiet store ambitioner for Herlevs udvikling. I de kommende årtier skal velfærdssamfundet fornyes, hvis borgernes voksende forventninger skal imødekommes, og stigende udgifter til flere ældre, og flere børn, unge og voksne med behov for støtte skal finansieres. Og vi skal selv tage ansvar for at øge indtægterne. Det gør vi blandt andet ved at bygge flere boliger. Vi er i fuld gang med at forny det gamle industrikvarter med nye boliger, daginstitutioner og på sigt en ny skole.

Letbanebyggeriet har i flere år fyldt meget, nu nærmer vi os afslutningen. Det første letbanetog kører ud på strækningen til prøvekørsler allerede i 2024. Perronen på Herlev Station skal vendes, så perronen går under ringvejsbroen, så man kan skifte direkte mellem S-tog og letbane.

Det nye center i Herlev Bymidte er ved at stå færdigt og vil blive indviet i slutningen af september 2023. Herlev Kommune rykker ind på det nye rådhus i centret i begyndelsen af 2024.

Vi har store visioner for den ny Kommuneplan og ny udviklingsplan for erhvervskvarteret. Vi ønsker at styrke Herlevs økonomiske bæredygtighed, så vi har råd til at investere i fremtidens velfærd og grønne løsninger for klima, miljø og natur.

Vi har besluttet at plante 50.000 nye træer i Herlev Kommune blandt andet langs vores veje men også i den grønne kile i nord. Socialdemokratiet ønsker et mere grønt, bæredygtigt og smukkere Herlev.

Velfærd og grønne løsninger koster penge, og hvis ikke vi skal hæve skatten og skære ned i velfærden, skal vi være flere til at betale regningen og give byen liv. Præcis som i 50’erne, 60’erne og 70’erne, hvor boligudvikling og befolkningstilvækst i Herlev gav økonomi til at investere i skoler, daginstitutioner og idrætsanlæg.

Socialdemokratiet ønsker en udvikling, der gør Herlev stærkere. Derfor skal vi stille store krav til udviklingen, men ikke spænde ben, så udviklingen går i stå, for det vil gøre Herlev fattigere.

På kultur- og fritidsområdet har vi den seneste tid arbejdet henimod at få skabt en bedre synergi og samarbejde mellem kommunen og især idrætsforeningerne i Herlev. Måden vi har arbejdet med det på et ved konkrete initiativer hvor vi har mødtes til forskellige oplæg og især kigget ind i hvordan idrætsforeningerne kan føle sig bedre inddraget og hørt i processerne omkring alt fra vedligeholdelses opgaver til nyinvesteringer mm.

Helt konkret bør vi være stolte af den nye facilitetsstrategi vi har implementeret og udarbejdet og som er blevet vel modtaget hos foreningerne, der nu ser ud til at føle sig inddraget, hørt, at det hele er blevet mere gennemsigtigt for hvad eller hvordan de ønsker midler prioriteret samlet set som så i sidste ende er op til politikerne at prioritere i.

Vi er samtidig i gang og snart færdige med at udarbejde en ny idrætspolitik som erstatter den tidligere og har taget masser af læring og erfaring med videre fra den og har haft flere gode inddragelsesprocesser med idrætsforeningerne. Målet er at alle får ejerskab til den nye politik således at den kan leve mere aktivt og at vi får tænkt bevægelse ind i mange flere aspekter og tanker og får skabt nogle gode og sunde miljøer ude i klubberne omkring træning, det sociale sammenhold mm.

Udvalget har ellers fokus på at alle udvalgets medlemmer får et godt kendskab til vores kulturinstitutioner og idrætsanlæg og kommer på besøg og møder medarbejdere mm. og der er et fokus på hvordan vi kan samarbejde endnu bedre mellem vores tilbud i kommunen og får kommunikeret bedst og bredest mulig ud til borgerne omkring alle vores tilbud.

Vi har de seneste par år med bla. ovenstående sat mange nye og store initiativer i gang, nu skal vi have det hele til at leve og give vores medarbejdere på området, brugerne på området og ikke mindst alle de frivillige, ro til at fokusere på kerneopgaven og implementeringen af de ting vi har sat i søen og understøtte dem i at vores nye politikker og tanker bliver til hverdag og virkelighed.

Dog er der fortsat fokus på at området hele tiden er i udvikling og vi skal kunne håndtere en tilpasning til virkeligheden når den forandrer sig, for det er ikke sidste gang hverdagen byder på overraskelser som vi på området her skal kunne håndtere.

Nye tanker og ideer tænkes fortsat, og der er masser nye ting vi gerne vil arbejde med på området, men vi skal respektere hastigheden det kan håndteres i, så det gør vi og opdatere når der er nye initiativer og tanker i gang.

Vi er ambitiøse på børne- og skoleområdet i Herlev. Målet er at alle børn- og unge i Herlev skal have mulighederne for et godt liv.

Vi ved at de mest betydningsfulde år får et barns trivsel, læring og udvikling er fra barnet er 0-6 år. Disse år er skelsættende for resten af barnets liv. Derfor har vi investeret massivt i vores dagtilbud. Vi har et af landets absolut bedste normeringsniveau i vuggestuer og børnehaver. Det er vores klare politiske holdning at vi skal investere i gode og trygge børneliv og børnefællesskaber, som giver børnene en god start på livet.

På skole og fritidsområdet er vi optaget af at udvikle vores inkluderende læringsmiljøer, således at flere børn og unge trives, smat har flere og bedre deltagelsesmuligheder. Vi har fra politisk side taget initiativ til at styrke samarbejdet mellem alle aktører i den lokale folkeskole. Derfor kan vi med glæde konstatere at vi i vores ”Sammen om skolen i Herlev” har skabt et konstruktivt og forpligtende samarbejde mellem elever, forældre, medarbejdere, ledere og politikere. Vi er bevidste om at vore folkeskoler og fritidstilbud skal blive endnu bedre.

Vi vil også give mere frihed under ansvar til skolerne. Vi tror på at vi skal have mindre unødig dokumentation og bureaukrati og meget mere frihed til skolerne og fritidsinstitutionerne. Det er i det nærværende fællesskab mellem elever, forældre og medarbejdere at de bedste ideer, løsninger og aftaler opstår.

Vi har også sat fokus på rekruttering og fastholdelse af pædagoger, lærere og ledere på børne og skoleområdet. Vi ved at dette er en landsdækkende og kommunal problematik som vi skal tage meget alvorligt. Derfor har vi afsat 2 mio. kr. i budget 2023 til bedre rekruttering og fastholdelse.  

I familie og forebyggelsesudvalget er vi optaget af at skabe en bedre trivsel blandt børn, unge og deres familier. Vi har igennem de seneste år vedtaget flere initiativer som samtænker forebyggelse, inklusion og helhedsorientering mellem dagtilbud, skole, fritid og familieliv.

Vi har blandt andet etableret flere specialtilbud i tæt sammenhæng med vores almene tilbud. På denne måde får børnene, de unge og familierne en hurtigere og mere nærværende hjælp og vejledning. Vi vil gerne tilbyde flere børnefamilier tilbud i vores egen kommune hurtigere og mere effektivt. Vi ved at børn og unge som på en god og reel måde kan inkluderes i vores almene tilbud, har en meget større chance for at løkkes med uddannelse og arbejde i fremtiden.

Nogle af de konkrete nye tilbud vi har skabt i de seneste år, er for eksempel;

- Fokusklassen, som lykkes med at få unge med angst og skoleværing tilbage ind i et uddannelsestilbud.

- Et tæt samarbejde med eliteidrætten, som giver uforglemmelige fællesskabsoplevelser for nogle af vores sårbare og udsatte børn og unge på Gammel Hjortspring skole og ungdomsskolen. 

- Inkluderende tilbud med et socialt og specialiseret fokus ind i vores almene tilbud i daginstitutionerne.

- En helhedsorienteret indsats for udsatte børnefamilier, hvor de fremover har én indgang og kontakt til kommunen. En indsats som skal skabe overblik, tryghed og sammenhæng for de familier som har brug for hjælp.

Sundheds- og voksenområdet dækker områderne sundhed, ældre, handicap og psykiatri.

De væsentligste problemstillinger på udvalgets område, handler helt generelt om rekrutteringsudfordringer nu, og i de kommende år, og et stigende pres på ydelserne – Hvordan fremtidssikrer vi sundhed, ældre og handicapområdet, så vi kan fastholde det serviceniveau vi ønsker?   

Resultater og tiltag – Alt det vi lykkes med

Tilbuddet ”Den åbne dør” åbnede i 2022, som en del af indsatsen med tidlige, lette forebyggende indsatser. Her kan alle over 18 år komme og få hjælp og vejledning om stort og småt. Her er lav dørtærskel og højt til loftet.

Nye veje til velfærd – rehabilitering, træning og velfærdsteknologi. Vi skal have meget mere fokus på at styrke borgere i at blive så selvhjulpne og uafhængige som muligt. Det vil vi gøre via fysisk og virtuel træning samt brug af velfærdsteknologi. Vi skal også styrke vores tilbud, så de i højere grad tilpasses borgernes behov.

Nye politikker på sundhed, ældre og handicapområdet. Efter en meget ambitiøs inddragelsesproces er vi nu ved at være klar med 3 politikker der skal sætte retning for de kommende års arbejde med at videreudvikle velfærden for, og sammen med borgerne.

Frisættelsesdagsorden – Projekt hjemmepleje ”Hjemmehjælp med afsæt i borgernes ønsker og selvbestemmelse” I de kommende år styrkes fokus på selv/medbestemmelse, fleksibilitet og faglighed i ældreplejen. Opgaverne skal planlægges i et tættere samarbejde mellem borgere, pårørende, hjemmepleje og visitation samt medstyrende teams.

Kvalitetsindsats ift dokumentation. Der har været gennemført en meget stor indsats i forhold til at styrke dokumentationspraksis i hele ældreplejen. Dette for at sikre patientsikkerhed og imødekomme fremtidige tilsyn på området.

Vores velfærdssamfund er under pres. Det er vigtigt, at alle bidrager med det de kan, så vi kan opretholde et rigt, trygt og lige land

Socialdemokratiet ønsker en kombinationen af ordentlige løn- og arbejdsvilkår, opbakning til det organiserede arbejdsmarked, et solidt økonomisk sikkerhedsnet og stærke virksomheder, der kan konkurrere i en globaliseret verden.

Vi skal sikre gode arbejdsvilkår, så vi kan tiltrække flere hænder og hoveder til arbejdsmarkedet, hvor der er stor efterspørgsel på kvalificeret arbejdskraft. Det gør vi bl.a. ved at om- og opkvalificere vores ledige borgere, så deres kompetencer matcher vores lokale virksomheders behov.

Det skal kunne betale sig at arbejde og derfor skal der være en økonomisk gevinst ved at arbejde og sikre sig i A-kasserne. Samtidigt er det vigtigt, at man kan opretholde en fornuftig levestandard i perioder uden job. Det er vigtigt for socialdemokratiet, at med rettigheder følger pligter, derfor skal vi alle bidrage med det vi kan, til det sociale sikkerhedsnet.

Det er betydningsfuldt at have et arbejde, være en del af et fællesskab og bidrage til fællesskab. Det bedste værn mod børnefattigdom og dermed ulighed for børn er, at deres forældre er i arbejde. Da det ikke er alle der kan varetage en fuldtidsstilling, arbejder vi aktivt for, at etablere små- og fleksjobs og yde en helhedsorientret indsats, som kan hjælpe vores sygemeldte borgere tilbage på arbejdsmarkedet. Vi tror på det giver værdi for alle at være en del af en arbejdsplads.

Særligt i Herlev kommunes Jobcenter har vi det sidste år gennemgået en del af vores sager, som er sendt til Ankestyrelsen. Det har været lærerigt og givet et billede af, hvordan forvaltningen arbejder og understøtter ønsket om værdighed i sagsbehandlingen.

Med vores beskæftigelsesplan, har vi sat fokus på, at vi prioriterer højt, at unge skal have en kompetencegivende uddannelse og der skal skabes plads på arbejdsmarkedet til borgere med handicaps.  

Sammen ser vi fremad.

Vi har i tidligere valgperiode haft et grønt udvalg der kickstartede tankerne og ideerne omkring den grønne omstilling. Det var både borgere, virksomheder og det civile samfund der var inviteret indenfor i arbejdet. I denne periode har vi så nedsat et egentlig Klimahandeplanudvalg, som skal sikre at der udarbejdes en god, klog og ambitiøs klimahandleplan, men som også er medansvarlige for indholdet og dermed også for udmyntningen bagefter. Klimahandleplanen er derfor skabt i tæt samarbejde med centrale aktører i byen som f.eks. er større virksomheder, boligselskaber mm., som netop er aktører der har berøring med mange borgere, medarbejdere men dermed også er beslutningstagere mm. I en større skala.

Status er nu at vi i kommunalbestyrelsen i januar 2023 har vedtaget Herlevs første klimahandleplan under navnet: Klimahandleplan 2050 – Vejen til et grønnere og mere bæredygtigt Herlev.
Planen beskriver, hvordan vi i Herlev skal blive en CO2-neutral kommune. Planen dækker hele Herlev så det er både herlevborgere, virksomheder, boligafdelinger mm., så ingen er undtaget at hjælpe os i mål.

Planen indeholder 101 indsatser, der skal flytte os fra mål til handling. Indsatserne er fordelt på seks forskellige temaer: Energi, Transport og mobilitet, Affald og genbrug, Indkøb og grøn adfærd, Bæredygtig byudvikling, Klimatilpasning.

Målene der er sat i planen er høje men ambitiøse men nødvendige, men vi tror på det er muligt. Vi har aftalt med hinanden at der skal være mindst 60 procent CO2-reduktion i 2025, mindst 80 procent CO2-reduktion i 2030 og så skal vi værevCO2-neutrale i senest 2050.
Nu er planen vedtaget og vi er i udvalget i gang med at tage fat i handlingerne og dermed udmøntningen af handleplanen som den er vedtaget og det er vi mange der glæder os til at være en del af, og se resultaterne af.